«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

مختومقلی هرگز نمرده است

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مختومقلی مایه افتخار و پرچم فضیلت ایرانیان در سطح جهان است و آثار وی بیانگر آن است که مختومقلی هرگز نمرده است....

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسفندیار رحیم‌مشایی جمعه در مراسم نکوداشت دویست و هفتاد و هفتمین سالروز تولد شاعر ایرانی ترکمن در آق‌تقای (مراوه تپه) اظهار داشت: بیش از 200 سال از درگذشت این شاعر شهیر می‌گذرد، اما آثار وی بیانگر آن است که مختومقلی هرگز نمرده است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی مختومقلی فراغی را شاعری آزادیخواه و عدالت گستر اعلام کرد و گفت: روح آزادگی، شرافت و عدالت خواهی وی سبب گسترش دوستی و وحدت بین مردم شده است.
رحیم مشایی ایران اسلامی را مهد بزرگان بسیاری دانست که از دیرباز در تمدن بشری تاثیر گذار بوده‌اند و تصریح کرد: مختومقلی فراغی یکی از این بزرگان است.
وی با اشاره به تنوع اقوام در ایران اسلامی گفت: کشور ما از قومیت‌ها و نژادهای گوناگونی تشکیل شده و هر کدام از آنها در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن بزرگ ایران عزیز نقش داشته‌اند.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اشعار مختومقلی از تعالیم غنی اسلامی الهام گرفته است و همواره از عشق به خدا و عشق به مردم سخن به میان آورده است.
وی افزود: اگر کسی مدعی ایمان به خداوند متعال باشد ولی عشق به مردم را در دل نداشته باشد، باید در ایمان خود تردید کند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه مختومقلی یک شاعر ایرانی ترکمن و اهل سنت بوده است، خاطر‌نشان کرد: اشعار وی مملو از عشق او به ائمه اطهار (س) است.
رحیم‌مشایی با بیان ترجمه اشعاری از مختومقلی فراغی گفت: مختومقلی دستیابی به رفاه را در ایجاد فرصت شکوفایی استعدادها عنوان کرده است و این مهم فقط از طریق گسترش عدالت میسر می‌شود.
وی با بیان اینکه بدون عدالت جامعه به شکوفایی نمی‌رسد، اظهار داشت: مکتب و درس مختومقلی با مکتب انقلاب اسلامی همخوانی دارد.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به ترجمه اشعار وی به چند زبان بین‌المللی گفت: مختومقلی شاعر و عارفی است که پرچم مقدس جمهوری اسلامی را در بسیاری از کشورها به اهتزاز درآورده است.
وی ادامه داد: مختومقلی یک شاعر ایرانی ترکمن است ولی اگر شعر او را به هر زبان ترجمه کنند، زبان همان ملت است.
رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان مراتب عشق و علاقه دکتر احمدی نژاد را اعلام کرد و گفت: اینجانب مراتب ارادت و احترام رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به مختومقلی را به یکایک شما اعلام می‌دارم.
مراسم بزرگداشت سالروز تولد این شاعر شهیر ترکمن با حضور مسئولان کشوری و استانی و با حضور معاون مجلس دولت ترکمنستان و 120 مهمان خارجی در آرامگاه وی در آق‌تقای از توابع شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد