«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

پدر فرش ترکمن در آرامگاه آق‌قایه آرام گرفت

 

استاد نیازمحمد نیازی پدر فرش ترکمن در ساعت 30/11 صبح شنبه 7/1/89 با حضور دوستداران و مدیر کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی گلستان دکتر منتظری و جمعی از مسئولین گنبدکاووس در آرامگاه آق‌قایه گنبد به خاک سپرده شد. استاد نیازی غروب جمعه بر اثر کسالت و کهولت سن در سن 92 سالگی در گذشت مراسم نماز (جنازه) شنبه ساعت 10 صبح در مسجد تراکمه  (مسجد حاج محمد تقان آخوند جاور) واقع در خیابان شریعتی غربی گنبدکاووس با حضور جمعی از دوستداران  ـ  خانواده ـ  بستگان ـ  جمعی از روحانیون ـ  مهندس عبدا... رستگار نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی ـ فرماندارگنبد (سوسرایی) ـ رئیس ارشاد اسلامی (داورزنی)  ـ  میراث فرهنگی ـ  جمعی از اساتید و اهل قلم و هنرمندان ـ  روسالی NGO‌های فرهنگی ترکمن‌صحرا از جمله بنیاد ماغتوم‌قلی و انجمن شعر و ادب میراث و هیئت تحریریه‌ی هفته نامه‌ی صحرا برگزار گردید... 

Open in new window

بنا به اظهارات یکی از نزدیکان، استاد نیازمحمد نیازی طی 92 سال سن عصایی به دست نگرفته و دائماً به خود متکی و در امور زندگی و اجتماعی بسیار فعال بوده است. او سه هفته آخر عمری در بستر بیماری بوده حتی طی این مدت نیز با ویلچر همراه یکی از نوه‌هایش سری به مکان‌های فرهنگی شهر می‌زده است.

19 آذرماه 1388 مراسم باشکوهی به پاس خدمات ارزنده‌ی وی در امور فرش ترکمن به همراه تنی چند از اساتید گنبد در سالن اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبدکاووس توسط انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث برگزار گردید و چند سال پیش نیز مراسم ویژه‌ای توسط جمعیت فرهنگی و هنری ماغتوم‌قلی کلاله به پاس خدمات ارزنده استاد در خصوص فرش ترکمن برپا شد.

استاد نیازجان نیازی چهره‌ی شاخص فرش ترکمن می‌باشد که علاوه بر ترکمن‌صحرا، گلستان، ایران، ترکمنستان  در کشورهای آسیای میانه و ترکیه نیز بین دوستداران و صاحب‌نظران فرش ترکمن، فردی شناخته شده‌ای محسوب می‌شود.

در دهه‌ی 60 از طریق کمیته صنایع دستی جهاد سازندگی گرگان و گنبد کتاب وی در خصوص فرش ترکمن به چاپ رسیده است. اخیراً نیز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری کتاب 3 جلدی استاد را جهت تدریس در دانشکده‌ی هنر در دست تهیه و چاپ دارد. که حق تالیف نیز به‌وی پرداخت شده است. چند سالی است به استاد نیازی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهیانه کمک‌هزینه‌ای پرداخت می‌شود. شایان ذکر است در مراسم بزرگداشت آن عالم فرزانه در 19 آذرماه 1388مجموعه‌ی وزین «سایراق» به همراه اساتید، عنصری و بدخشان از طرف دست‌اندرکاران همایش و هفته‌نامه‌ی صحرا چاپ و توزیع گردید.

استاد نیازجان نیازی با پشتکار ستودنی فرش ترکمن‌ را که به بوته‌ی فراموشی سپرده می‌شد با احداث کارگاه شخصی و تدریس تئوری و پیاده کردن آن به صورت عملی جهت بافت فرش ترکمن زندگی بسیاری را در ترکمن‌صحرا که به فرش عجین شده بود زندگی دوباره بخشید. استاد در هر محفل و سمیناری گفتنی‌های بسیاری درباره‌ی فرش داشت و توضیح او عامه‌پسند بود.

یاتان یرینگ یاغتی بولسون، استاد نیازجان نیازی 

گنبدقابوس ـ آنه‌محمد بیات داشلی‌برون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد