«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

نامه سرگشاده جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی تورکمن صحرا به ریئس جمهور

دوستان و همتبارهای گرامی، نامه سرگشاده زیر خطاب به رئیس جمهور محترم جناب آقای حسن روحانی نوشته شده است. از شما استدعا داریم که برای پیگیری اصل پانزده قانون اساسی و رسیدن به آرزوی دیرینه مان یعنی تدریس زبان ترکمنی در مدارس به جمع امضاء کنندگان بپیوندید. برای امضاء این نامه نیازی به حضور فیزیکی شما نیست؛ کافی است که از طریق ایمیل خود به ایمیل زیر پیغامی بفرستید مبنی بر این که نامه را امضاء می کنید. البته نام و فامیل شما باید حقیقی باشد و از اسمهای مستعار بایستی اجنتاب بورزید. در ضمن مشخص فرمایید که متعلق به کدام صنف اجتماعی می باشید: دکتر، مهندس، نویسنده، شاعر، فعال فرهنگی، معلم، دانشجو ... این نامه سرگشاده پس از امضاء به جناب رئیس جمهور ارسال و در سایتهای محلی و ملی نیز منتشر خواهد شد.

enediltumari@gmail.com

 

با تشکر و احترام: دکتر عبدالرحمن دیه جی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

ما امضاءکنندگان این نامه سرگشاده، پیگیری یکی از بدیهی‌ترین حقوق قومی ـ  انسانی خود را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح شده است، از حضرت عالی به‌عنوان رئیس قوه مجریه استدعا داریم.

جناب رئیس جمهور، پیروزی شما با کسب آرای اکثریت مردم ایران که رای اقوام ایرانی در آن سهم به‌سزایی داشته است و آغاز دوره ریاست جمهوری‌تان طلیعه امیدی در دل مردم و مخصوصاً اقوام ایرانی پدید آورده است. اقوام ایرانی همواره از کاندیداهایی که با حرف‌های نو و اصلاح طلب پا به میدان گذاشته‌اند رأی داده‌اند. مخصوصاً تورکمن‌ها همیشه از کاندیداهایی چون جناب عالی که معتقد به اجرای قوانین اساسی و تحقق خواسته‌های دموکراتیک رأی دهندگان خود بودند استقبال و باقاطعیت حمایت کرده‌اند.

مردم تورکمن صحرا از زمانی که حضرت عالی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه داده‌اید، همواره در انتظار گام‌های مصمم در جهت رفع تبعیض و استفاده از نخبگان تورکمن در پست‌های کلیدی استان و حتی کشوری و احیاء زبان و فرهنگشان با تکیه بر اصل پانزده قانون اساسی بوده‌اند. در واقع اجرای اصل پانزده قانون اساسی و تدریس زبان محلی در مدارس آرزوی دیرینه‌ای در میان این مردم بود که در هر دوره انتخاباتی به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی تورکمن‌ها در نزد کاندیداها مطرح می شد و در دهه‌های گذشته چه کاندیداهایی که با وعده‌های توخالی رای این مردم را جذب خود ساختند و فردای انتخابات به دلایل گوناگون به فراموشی سپردند.

در واقع یک سال مانده به پایان این دوره ریاست جمهوری این نگرش در اذهانمان متبادر کرده بود که دوره روحانی نیز با همان وعده‌ها به سر می‌رسد. اما خبر صدور دستور شما برای تدریس زبان‌های محلی در آذربایجان و کردستان بناگاه یک بار دیگر بارقه امیدی را در دل‌ها بر انگیخت. اما از سویی این نگرانی را به‌وجود آورد که چرا برای تورکمن صحرای ایران قدمی برداشته نشده، از آن سخنی به میان آورده نشده و خواسته مردم مظلوم این دیار چون همیشه به فردا محول شده است.

جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم، با توجه به تاریخ دیرینه زبان و ادبیات تورکمنی و پرورش شاعرانی با آوازه جهانی چون مختومقلی فراغی در دامان این فرهنگ و ادبیات، وجود زبان ادبی مدون مورد استفاده در تورکمنستان و ایران، تجربه کافی شاعران و نویسندگان تورکمن ایرانی در زمینه نگارش و ارائه اثر و چاپ آثار خود به زبان تورکمنی و وجود نهادها و جمعیت‌های فرهنگی برای پیگیری مسئله زبان تورکمنی از شما تقاضا داریم که در اولین فرصت ممکن دستور لازم را برای تدریس زبان تورکمنی در مدارس استانهای گلستان و خراسان که حدود دو میلیون تورکمن در آن زندگی می‌کنند صادر فرمایید.

آقای روحانی ما امضاکنندگان این نامه سرگشاده مصرانه تقاضا داریم که مسئله تدریس زبان تورکمنی را به آینده‌ای نامعلوم محول نکنید. از شما انتظار داریم که حداقل این تابوی دیرینه را به دست خود بشکنید تا اولین دانه های امید در دوره شما پاشیده شود و نخبگان ترکمن صحرا نیز باور بدارند که این بار با رئیس جمهوری مواجهند که شعارها را به عمل و ناامیدیها را به امید تبدیل کرده است.

مسلما مسئله تدریس به زبان تورکمنی امری نیست که در طی چند ماه، پروسه اجرایی کاملی را طی کند، اما برداشت اولین قدم از سوی شما و ارائه دستور برای حرکت در این مسیر برای ما ارزش تاریخی و فراموش نشدنی خواهد داشت.

نگاه نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی تورکمن به سوی شما است.

 

با کمال احترام و تشکر از توجه شما:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد