«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

زندگی‌نامه کوتاه شاعر پیشکسوت «ستار سوقی»

* آنه‌محمد بیات آبان‌ماه 94

شاعر پیشکسوت ترکمن، ستار سوقی فرزند قلیچ‌محمد به سال 05/02/1325 در روستای صحنه سفلی شهرستان آق‌قلا در خانواده‌ای فرهنگ‌پرور دیده به‌جهان گشود.

تحصیلات را تا دیپلم اقتصاد ادامه داد و سپس جذب آموزش و پرورش شد. بعد از 30 سال خدمت در حساس‌ترین اداره با خوشنامی در سال 1382 به بازنشستگی نائل گردید. وی اولین شعر خود را در سن 15 سالگی به‌نام «بیلبیل غوش» یا «بیلبیل غوشوم» (بلبل یا بلبلم) سرود.

  

 شعرهای ستار سوقی با شیوایی خاصّ در بین عوام، باخشی‌ها و روشن‌فکران رسوخ کرد، اولین مجموعه‌ی شعر او تحت عنوان (ساوچئ) از استقبال خوبی برخوردار بود و سه بار تجدید چاپ شد. دیوان دوم شاعر بزرگوار تحت نام «گیجه‌لر» (شبها) به همراه شاعر نوپرداز و جوان ... بدخشان چاپ و توزیع گردید و سومین اثر سوقی «بوشلئق» به صورت وسیع بین علاقمندان پخش گردید و مورد استقبال اهل فرهنگ قرار گرفت مجموعه در دست چاپ ستار خلیفه «اون یدی‌نگ میوه‌سی» (نتیجه‌ی 17‌ سالگی) در دست‌ چاپ می‌باشد.

دیوان اشعار وی موردی به زبان فارسی و ... ترجمه شده است. خلیفه ستار سوقی با باخشی‌ها خصوصاً «دردی‌ طریک» ارتباط بهینه‌ای داشته است، کما‌ اینکه شعرهای او توسط باخشی‌ها به مردم شناسانده می‌شد. کمتر شاعری در ترکمن‌صحرا یافت می‌شود که هم‌چون ستار سوقی زبانزد عام و خاص بین ترکمن‌ها از محبوبیت مثال‌زدنی برخوردار باشد. ستار سوقی در جشنواره‌ها و سمینارهای مختلف، از جمله: کنگره‌ی اسب تهران، کنگره‌ی جشنواره‌ی اقوام تهران چندین بار دعوت و سروده‌های خود در خصوص اسب و قوم ترکمن قرائت کرده‌اند.

بعد از بازنشستگی بنا به دعوت NGO‌ فرهنگی مختومقلی فراغی که مقر آن در کشور سوئد می‌باشد دعوت و در چندین کشور اروپایی با اساتید، شعرا و صاحبان فرهنگ و هنر دیدار و سخنرانی داشتند.

شاعر پیشکسوت ستار سوقی می‌گوید: شعر از شعور می‌آید و الهام الهی است و از افکار بالا‌تر می‌باشد.

نوع دیگر اشعار شفاهی یا فی‌البدایه است، نمونه‌های شاعران الهامی از مختومقلی فراغی شاعر بلندآوازه‌ی ترکمن و حافظ، مولانا و ... یاد می‌کند.

سومین گروه اشعار، شعری است که ادبیان اهل فکر و اندیشه با مطالعات بسیار می‌سرایند.

ستار سوقی صاحب 8 فرزند (5 دختر و 3 پسر) می‌باشد که یکی از فرزندان ذکور وی در جوانی به دیار  باقی شتافت.

شاعر توانا و مردمی ترکمن ستار سوقی در آستانه 70 سالگی در خدمت فرهنگ دوستان می‌باشد، عمری پربرکت برای ایشان آرزو داریم.

نظرات 2 + ارسال نظر
عبدالحمید بشارتی سه‌شنبه 6 آبان 1399 ساعت 10:54 ق.ظ

عشق ترکمن

گوگل یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 08:05 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد