«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

ترکمنستان به دنبال موفقیت های بیشتر ورزشی

این کشور مبالغ کلانی در ورزش سرمایه گذاری کرده است اما از زمان کسب استقلال در سال 1991 هیچ مدال المپیکی نگرفته است.سرمایه گذاری ترکمنستان در ورزش منجر به موفقیت بین‌المللی نشده است و دولت در نظر دارد علت آن را پیدا کند.

  

 

مسیر 25 کیلومتری سلامتی که از کوهپایه‌های کوپت‌داغ ترکمنستان می‌گذرد .


ترکمنستان تنها کشور آسیای میانه است که از زمانی که کشورهای منطقه در سال 1991 استقلال پیدا کرده‌اند هیچ مدالی در المپیک نگرفته است و در تلاش برای بهبود شانس موفقیت بین‌المللی در حال افزایش سرمایه‌گذاری در ورزش است.

قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمن در بیانیه‌ای در 8 اوت گفت: «ترکمنستان در چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در ساخت مکان های ورزشی به عنوان بخشی از برنامه بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی خود تا سال 2020 داشته است».

وی گفت: «هنوز کار در این مسیر آن قدری که انتظار می رفت مثمر ثمر نبوده است» و از کمیته دولتی ورزش خواست تا شیوه‌های بهبود عملکرد را پیدا کند.

این برنامه که از سال 2007 شروع شده است، شامل 200 مدرسه ورزشی جدید‌التاسیس و ساخت بیش از 100 ورزشگاه و بازسازی 70 ورزشگاه موجود در این کشور را پیش بینی کرده است.

قاقالی چاری‌قولیف کارمند کمیته دولتی ورزش به آسیای میانه آنلاین گفت: «ما به نیمی از اهداف طرح رسیده‌ایم و تقریباً در همه محلات پایتخت یک مکان ورزشی ایجاد شده است.»

او با اشاره به یک دهکده المپیک با 30 مکان مختلف تحت ساخت در عشق آباد گفت: «ترکمنستان در پنج سال گذشته سرمایه گذاری بیشتری در ساخت مکان های ورزشی نسبت به دیگر کشورهای آسیای میانه کرده است. پایتخت این کشور در سال 2017 میزبان پنجمین دوره بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیایی خواهد بود».

چاری‌قولیف گفت: «بودجه مرحله اول (دهکده المپیک) تقریباً 7/5 میلیارد منات ترکمن (2 میلیارد دلار) بوده است و تقریباً همین مقدار صرف تکمیل آن خواهد شد.»

اما ورزشگاه‌های جدید گران‌قیمت اغلب خالی هستند و ورزشکاران ترکمن که به‌طور بالقوه قادر به رقابت هستند نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

در همان نشست 8 اوت که بردی‌محمدوف از کمیته دولتی ورزش انتقاد کرد، دولت دستور داد گام‌های متعددی برای از بین بردن دلیل بیکاری ورزشگاه های موجود برداشته شوند.

بردی‌محمدوف همچنین آرزوی خود برای موفقیت را ابراز کرد و به باتیر اورازوف رئیس کمیته دولتی ورزش هشدار داد اگر عملکرد ورزشی ترکمنستان بهبود پیدا نکند منتظر اخراج باشد.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه دولتی، ورزشگاه‌های نوساز به این دلیل غیرفعال مانده‌اند که آنها بودجه عملیات و نگهداری ندارند و چون به مالکان مختلف با اولویت های مختلف تعلق دارند.

اکنون که دولت مالیات جدید وضع کرده است بزودی بودجه بیشتری خواهد آمد.

کریم آغایف، مربی مدرسه ورزشی از استان آخال در مورد تصمیمی که در ماه اوت گرفته شده است، گفت: «ما خوشحالیم که فهمیدیم رئیس جمهور به همه شرکت‌ها و موسسات دولتی دستور داده است تا 1/0 درصد از سود خود را به یک حساب ویژه واگذار کنند ... تا بودجه مورد نیاز برای نگهداری ورزشگاه ‌های تحت کنترل کمیته دولتی ورزش تامین شود.»

برای از بین بردن مشکلاتی که توسط مالکان متعدد به‌وجود آمده است، تصمیم گرفته شده است که همه ورزشگاه‌ها اموال کمیته دولتی ورزش باشند.

آغایف گفت: «اکنون ما امیدواریم که دیگر مربی‌ها (به‌خاطر حقوق کم) از کارشان استعفا ندهند و ورزشگاه‌ها ویران نشود، بلکه به مکان هایی برای برگزاری مسابقات تبدیل شوند.»

کمیته دولتی ورزش خرسند است که دولت منبع بودجه‌ای برای ورزشگاه‌ها ایجاد کرده است.

چاری قولیف با اشاره به مطالعه دولتی گفت: «استادیوم‌ها و ورزشگاه‌های ما به این دلیل بیکار مانده اند که توسط دولت های محلی کنترل می شوند و فاقد بودجه نگهداری و مربی شایسته هستند.»

با این وجود، علاوه بر مشکل ورزشگاه های خالی، عوامل دیگری نیز باعث شده‌اند که ورزشکاران ترکمن در خارج موفق نشوند.

همچنین چاری قولیف گفت: «ستارگان سابق یا بازنشسته شده‌اند یا مهاجرت کرده‌اند و فارغ التحصیلان موسسه ملی ورزش و گردشگری به سختی توانسته‌اند بیشتر به مربی تربیت بدنی دبیرستان تبدیل شوند.»

«ورزشگاه‌ها آماده هستند - فقط باید مربیان باتجربه پیدا کنید؛ ما می توانیم با بستن قرارداد با مربیان خارجی شروع کنیم.»

بایرام یازمرادوف معلم تربیت بدنی استان آخال گفت: «دولت باید عشق به ورزش را به کودکان القا کند. اگر دولت دسترسی  به ورزشگاه‌ها را برای جوانان تسهیل کند، دهها هزار جوان ترکمن با جدیت دنبال ورزش خواهند رفت و تا در بین آنها مدال آوران المپیک نیز خواهند بود.»

جمعه قلی آنایف

برگرفته از سایت: http://centralasiaonline.com



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد