«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

کشاورزان داشلی‌برون در کم‌آبی مطلق

بخش مرزی داشلی‌برون که یک، ششم وسعت استان گلستان را دارا می‌باشد از روستای بزرگ کرند تا تنگلی (گمرک پُل) مردمانی سخت‌کوش در حاشیه‌ی رود اترک به کشت و زراعت آبی مشغول هستند. مناطق دشت و کوهستانی آن؛‌آق‌بند، آی‌تمر، قره‌ماخر، قره‌دونگ و ... علاوه بر دامداری زراعت دیم دومین شغل آنها محسوب می‌شود. بخش داشلی‌‌برون با دارا بودن مراتع وسیع برای دامداران در بخش کشاورزی نزدیک به 20.000 هکتار زمین آبی حاشیه‌ی اترک و بیش از 40.000 هکتار زمین دیم بوده و سالانه در تولید گندم، جو و هندوانه یکی از نقاط مستعد تولید محصولات کشاورزی و دام  شهرستان گنبدکاووس می‌باشد. 

متاسفانه در سال جاری به علت خشکسالی و عدم بارندگی بیش از چهار ماه به‌خصوص درفصل نیاز زراعت  به آب رود اترک، خشک شده است. البته عدم بارندگی و وجود سدهای انحرافی در حاشیه‌ی رودخانه و وجود سد شیرین دره در مانه و سملقان باعث کمبود آب در اترک را به دنبال دارد.

بنا به اظهارات دست‌اندرکاران ذی‌ربط در امور کشاورزی و آب و بعضی کشاورزان با تجربه، کمبود آب در سال 92 را بی‌سابقه اعلام می‌دارند.

نبود آب در یکی از بزرگ‌ترین و طویل‌ترین رودخانه‌ی کشور در فصل زمستان می‌طلبد کارشناسان امور کشاورزی و آب استان فکر اساسی در این خصوص داشته باشند.

با توسعه‌ی روز افزون صنعت کشاورزی و آب، بارور کردن ابرها، مطالعه‌ی دقیق و ارائه طرح‌های مدون برای احداث آب‌بندان‌ها و بازسازی دره‌های طبیعی جهت ذخیره‌ی آب و توصیه‌ی بذور مقام به کشاورزان و آشنایی آنان به علم روز و حمایت صندوق کشاورزی از آنان و بیمه اجباری محصولات با نرخ عادلانه کمک‌های شایانی به کشاورزان سخت‌کوش منطقه محروم داشلی‌برون و دیگر مناطق باعث رشد تولیدات کشاورزی خواهد بود.

تعامل زارعین با دامداران و هماهنگی با منابع طبیعی و تبدیل زمین‌های دیم به آبی و آبیاری به طریق نوین در تولید محصولات و اشتغالزایی کمک‌ شایانی خواهد داشت.

اجماع فارغ‌التحصیلان بیکار منطقه‌ی داشلی‌برون خصوصاً در بخش کشاورزی با تشکیل تعاونی و واگذاری بخشی از مراتع حاشیه‌ی اترک به آنان بستر مناسبی  برای مهار بیکاری بخشی از جامعه را پوشش خواهد داد.

داشلی‌برون با دارا بودن مراتع وسیع و وجود سد دانشمند و تالاب‌های مختلف تنها یک تعاونی تولید آن هم در بخش زیتونکاری در کرند فعال هستند. جا دارد مسئولین بخش داشلی‌برون با هماهنگی تحصیل کردگان و شورای بخش و فعالین عرصه‌ی کشاورزی در تشکیل تعاونی تولید پیش قدم باشند.

استفاده‌ی بهینه از آب سد دانشمند و آبیاری زمین‌های دیم دوزالوم در برنامه‌ی آنان  قرار بگیرد.

با داشتن برنامه‌ی کوتاه مدت تولید در بخش کشاورزی و مهار بیکاری در آن مناطق مرزی و محروم تحقق خواهد یافت و در نهایت با ذخیره آب، بخشی از نیاز کشاورزان داشلی‌برون بر آورده خواهد شد.

آنه‌محمد بیات 24/12/1392

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد