«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

نام‌های بی‌مسما در ترکمن‌صحرا

ایران کشوری است که از اقوام مختلفی تشکیل یافته و هر ملتی نیز در قسمتی از این کشور زندگی می‌نمایند و با توجه به این مهم استان‌های مختلفی براساس تجمع ملل و قومیت‌ها در هر منطقه تشکیل یافته است. آذربایجان، بلوچستان، کردستان، لرستان و ... که هر کدام بیانگر ملیت عمده ساکن در آن منطقه می‌باشند. هر چند در این خصوص درمورد ترکمن‌ها اجحاف تاریخی صورت پذیرفته، اما در نبود استان مختص به ترکمن‌ها منطقه زندگی ملت ترکمن با عنوان ترکمن‌صحرا شناخته می‌شود. در این مقاله اجمالاً به بررسی اثرات نامگذاری تحمیلی و غلط برخی از شهرها و روستاهای ترکمن صحرا در دوره پهلوی پرداخته شده که امروزه نیز متاسفانه پیامدهای آن در جامعه ما نمود بارزی دارد.

ادامه مطلب ...

شهر کاشغر

اولین حکمران دولت قره خانلوهای شرق سلیمان ارصلان‌خان بن یوسف می‌باشد که مابین سالهای ۱۰۳۱ و۱۰٥٦ این دولت را اداره کرده است. او با دادن اهمیت به علم و دانشمندان شناخته شده و در گرایش جوامع ترک به دین اسلام تلاش فراوانی به خرج می داد . کما اینکه در دوره او دهها هزار ترک به دین اسلام مشرف گردیدند.

ادامه مطلب ...

رباعی از مولانا در خصوص زبان مادری

* * * * 

آن یکی گر نیم نان گم کرده است

آن دیگر نیم جهان گم کـرده است

* * * * 

زهـــرباشد شیـرمادر بـــــر کسی

کــو زبان مادران گــــم کرده است

* * * *

قرآن! من شرمنده توام

قرآن ! من شرمنده توام  اگر از تو آواز مرگی  ساخته ام که هر وقت  در  کوچه مان آوازت بلند می‌شود  همه  از هم می پرسند «چه کس مرده است؟ »

ادامه مطلب ...