«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

استانبول پایتخت فرهنگی اروپا

انتخاب استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی ۲۰۱۰ اروپا

ادامه مطلب ...

تاریخچه کهن سوزن‌دوزی ترکمن

سوزن دوزی ترکمن که بدان سیاه دوزی نیز اطلاق می شود، در گذشته کاربرد فراوانی داشته است و در جامعه سنتی ترکمن برای تزیین لباس های مردان، زنان و کودکان و هم چنین پرده‌ها نیز استفاده می‌شد اما امروز عمدتاً در لباس زنان دیده می‌شود. نوع دوخت آن زنجیره فشرده و بسیار ریز است که در ترکمنی به آن «سانجیم» می‌گویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به صورت ذهنی بهره می‌گیرند.

این هنر تاریخچه‌ای کهن در تاریخ سرزمین کشورمان دارد. گلدوزی مصور ترکمن از زمان سکاها رایج بوده و در دیگر دوره‌ها به‌همراه سایر دوخت و دوزها از رواج کامل برخوردار بوده است دوره اوج این هنر را در دوران افشاریه و زندیه و به خصوص قاجاریه باید دانست و آثار باقیمانده از این دوران خود گواه این مدعاست.

آن چه که معلوم است این که ترکمن‌ها از قدیم‌الایام به تهیه ابریشم که به عنوان ماده اصلی سوزن دوزی تلقی می شود پرداخته و دختران و زنان لباس های خود را با نخ های ابریشمین که با رنگ های طبیعی رنگرزی می‌شد، سوزن دوزی می کرده‌اند و این امر از نغمه های زنان ترکمن و در ادبیات شفاهی آن به وضوح مشخص است.

ادامه مطلب ...

اختلال بینایی ناشی از رایانه

اختلال بینایی ناشی از رایانه، مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با رایانه ایجاد می شود و تعداد زیادی از کسانی که با رایانه کار می کنند، گرفتار این علائم هستند. 

ادامه مطلب ...

اصالت فرش ترکمن با رنگرزی گیاهی ماندگار است

ترکمن‌های ایران در منطقه ترکمن صحرا واقع در مرز شمالی ایران و جمهوری ترکمنستان و همچنین در قسمت شمال شرقی خراسان زندگی می کنند. اغلب ترکمن‌های ایران را طوایف یموت، گوکلان، سالیر و همچنین ساریق و تکه تشکیل می‌‌هند.

ادامه مطلب ...