«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

وجود 250 اسب اصیل ترکمنی در گنبدکاووس‌

رئیس اداره امور دامی جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: 250 رأس اسب اصیل ترکمن در شهرستان گنبدکاووس وجود دارد.

 

علیرضا میرشکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص سرمایه‌گذاری در پرورش اسب ترکمن اظهار داشت: درحال حاضر سرمایه گذاری در پرورش اسب فقط در ازدیاد کره اسب است که سالانه در شهرستان حدود 70 رأس کره اسب تولید می‌شود.
وی صدور موافقت اصولی، ارائه تسهیلات بانکی، واگذاری مراتع دارای شرایط، برگزاری جشنواره‌ها، پیگیری اختصاص کورس اسب ترکمن و توزیع نهاده‌های دامی را از جمله برنامه‌های انجام شده جهادکشارزی در حمایت از پرورش اسب اصیل ترکمن بیان کرد.
وی با بیان ‌اینکه صادرات اسب ترکمن به‌ندرت توسط اشخاص حقیقی صورت می‌گرفته است، در خصوص تعداد مراکز پرورش اسب ترکمن نیز گفت: نگهداری اسب ترکمن به صورت صنعتی نیست بلکه به صورت پراکنده روستایی در شهرستان وجود دارد.
رئیس اداره امور دامی جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس در خصوص تاریخچه اسب ترکمن و جایگاه آن در این شهرستان گفت: گنبدکاووس از دیرباز مهد پررش اسب به خصوص اسب اصیل ترکمن بود است و هر جا از نامی از ترکمن صحرا مطرح است، اولین چیزی که مطرح می‌شود، وجود مراتع وسیع و زمین‌های زراعی گسترده، میدان سوارکاری گنبدکاووس و فرهنگ اجتماعی همگام با پرورش اسب است.
میرشکار خاطرنشان کرد: کل تاریخ ترکمن صحرا آمیخته با پرورش اسب بوده است، وجود اسب‌های آسمانی در اساطیر و تاریخ حکایت از اهمیت اسب‌های اصیل دارد و همچنین شکست لشکر تیمور به هنگام عبور از اترک در تاریخ فتوحات تیمورلنگ به هنگام لشگرکشی به نیشابور نیز از مصادیق سرعت اسب‌های ترکمن است.
وی خاطرنشان‌کرد: اسب آمیخته با فرهنگ ترکمن صحرا است، اسب همراه ترکمن در جشن‌ها و غم‌ها بوده است هیچ عروسی ترکمن در سال‌های قدیم بدون اسب دوانی برگزار نمی‌شده است و اسب‌دوانی ریشه در خون مردم ترکمن صحرا دارد.
یادآور می‌شود: اسب اصیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و قیمت آن در بازارهای جهانی بسیار زیاد است. قیمت برخی از این اسب‌ها صدها میلیون ریال است.
عمده اسب‌هایی که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارند اسب‌هایی از نژاد موسوم به دوخون هستند و به همین دلیل است که پرورش اسب‌های اصیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد