«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

سرطان سینه و عوامل خطر

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان غیرپوستی در زنان است. خطر بروز سرطان سینه در یک زن در طی کل دوران زندگی حدود 8 درصد است.سرطان سینه دومین علت مرگ در زنان پس از سرطان ریه است...

خطر بروز با افزایش سن افزایش می‌یابد به طوری که در سنین کمتر از 30 سالگی احتمال آن یک درصد است در حالی که در 80 سالگی به حدود 10 درصد می‌رسد.

در بررسی‌ای که در آمریکا انجام شد متوجه شدند که زنان آسیایی کمتر از دیگر نژادها به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

اما تحقیقات دیگری نشان داد که آسیایی‌ها همزمان با بومی شدن در آمریکا خطر سرطان در آنها افزایش می‌یابد. این بدان معناست که خطر سرطان می‌تواند با شرایط زیست محیطی و یا تغذیه‌ای ناشی از محل زندگی افراد تغییر کند.

خطر بروز سرطان سینه با علل و عوامل متفاوتی مرتبط است. زنانی که اولین بارداری آنها پس از 35 سالگی است و یا هرگز باردار نشده‌اند، زنانی که سن شروع قاعدگی در آنها پایین و یا سن یائسگی در آنها بالاست در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

حدود 10 درصد از سرطان‌ها منشاء ژنتیکی داشته و به ارث می‌رسند، در حالی که در مابقی موارد تغییر در ساختار ژنتیکی به صورت تک‌گیر در فرد رخ داده و موروثی نمی‌شود. زنانی که زمینه ارثی در سرطانشان نهفته است، سن ابتلای پایین‌تری داشته و در معرض ابتلا به دیگر سرطان‌ها همچون سرطان تخمدان نیز هستند.

علاوه بر علل نامبرده علل دیگری هم فرد را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند.

سیگار کشیدن، مصرف روزانه الکل، تماس با تشعشعات رادیواکتیو، برخورد با اشعه همچون ماموگرافی و جایگزینی هورمونی همچون مصرف استروژن در زنان است.

این سرطان مخصوص زنان نبوده و می‌تواند در مردان نیز رخ بدهد. وجود سرطان سینه در مردان خود عامل خطری برای بروز آن در زنان و بستگان نزدیک فرد مبتلاست.

در مقاله‌ای در مجله تحقیقات سرطان سینه که بر روی زنان سوئدی انجام شده بود، دیده شد که افراد با هیکل و جثه درشت‌تر در 7 سالگی با خطر کمتری برای بروز سرطان سینه در سنین پس از یائسگی همراه هستند. در حالی که تحقیقات قبلی نشان می‌داد که وزن بالا در موقع تولد و وجود چاقی در زنان بالغ با خطر بیشتری برای بروز سرطان همراه است.

در مقاله‌ای که در مجله بنیاد بین‌المللی سرطان توسط محققان کانادایی ارائه شده بود نشان می‌داد مدل‌های ارائه شده جهت تعیین میزان خطر بروز سرطان سینه کارایی چندانی ندارند. این مدل‌ها براساس عوامل خطر بنیاد شده‌اند در حالی‌ که بخش عمده و اصلی سرطان‌های سینه در فقدان عوامل خطر بروز می‌کنند. اغلب این مدل‌ها عوامل خطر غیرارثی را نیز برآورد نمی‌کنند.

بسیاری از صاحبنظران معتقد به انجام ماموگرافی پس از 40 سالگی برای تمام زنان و برای افراد با زمینه ژنتیکی مثبت پس از 25 سالگی هستند.

یکی از روش‌های موثر و ضروری برای تمامی زنان استفاده از معاینه مرتب توسط خود فرد و معاینه سالانه توسط پزشک متخصص زنان است. نکته جالب این است که 10 درصد از توده‌هایی که توسط پزشک کشف می‌شود در ماموگرافی دیده نمی‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

دکتر بهروز هاشمی 
  متخصص طب اورژانس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد