«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

گردوغبار افزایش می یابد/ بی توجهی همسایگان وتهدیدسلامت ایرانیان

رئیس سازمان هواشناسی از تداوم و گسترش پدیده گرد و غبار در تمام کشور خبر داد و گفت: این پدیده مردادماه به اوج خود می رسد و چنانچه کشورهای متعهد این بحران را مهار نکنند کشور ما به شکلهای مختلف زیست محیطی و همچنین سلامت شهروندان دچار خسارتهای جبران ناپذیری می شود...

بهرام صناعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بروز هرگونه پدیده گرد و غبار در منطقه به دلیل جریانات موسوم به جریانات غربی - شرقی، بیشترین تاثیر را بر ایران می گذارند. رژیم بعثی در جنگ تحمیلی برای موشک باران شیمایی کشورمان از همین پدیده جوی بهره می برد و مناطق ما را شیمیایی می کردند و الان همان مسئله به شکل دیگری در حال اتفاق است.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: کانون اصلی بحران گرد غبار در 6 منطقه در کشورهای غربی ایران، شناسایی شده که چهار کانون آن در عراق، یکی در سوریه و دیگری در عربستان است. کشور عراق که عامل اصلی بیش از 70 درصد این پدیده زیست محیطی است متعهد شده مناطق بحرانی را کنترل کند.

صناعی اضافه کرد: جنگ و ناامنی در منطقه به خصوص در عراق و استفاده ناصحیح از منابع آبی دجله و فرات از سوی ترکیه، عامل اصلی بروز این فاجعه زیست محیطی است که کشور ما بیشترین تاثیر پذیری را به دلیل موقعیت جغرافیایی از آن دارد به نحوی که در سال 82 و همزمان با آغاز پدیده گرد و غبار پنج روز در سال گرفتار این مسئله بودیم ولی در سال گذشته 180 روز در کل کشور با گرد و غبار مواجه شدیم.

ین کارشناس مسائل هواشناسی گفت: امسال بی شک مشکلات جدی تری در خصوص گرد و غبار داریم. این پدیده در اردیبهشت ماه کشور را متاثر کرده و در مردادماه به اوج خود می رسد. در صورتی که کشورهای متعهد بحران را مهار نکنند کشور ما به شکلهای مختلف زیست محیطی و همچنین سلامت شهروندان دچار خسارتهای جبران ناپذیری می شود.

رئیس سازمان هوشناسی کشور تاکید کرد: عراقیها به دلیل مشکلاتی که دارند توسعه پایدار و توجه به مسائل زیست محیطی را در اولویت آخر گذاشته اند و به همین دلیل مشکلات زیادی در حوزه کشاورزی، حفاظت از تالابها و جنگلها و مسائل مرتبط با محیط زیست دارند. از سوی دیگر خشکسالی و کمبود آب دجله و فرات بعد از احداث سد آتاتورک توسط ترکیه نیز در افزایش روند گرد و غبار در ایران تاثیر گذار بوده است. 

صناعی افزود: ذرات معلق این پدیده به دلیل اینکه سبک و کمتر از 2.5 میکرون وزن دارند پایداری زیادی در هوا و جو دارند و قطعا ماندگاری زیادی خواهند داشت. این پدیده در طول روزهای آینده به مناطق شمال شرق ایران نفوذ کرده و استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و همین طور شرق دریای خزر را متاثر می کند. همچنین این پدیده در مناطق جنوب و جنوب غرب و همین طور دامنه های جنوبی زاگرس تا جمعه نیز ادامه دارد.

این کارشناس مسئول سازمان هواشناسی تاکید کرد: نیمه جنوبی کشور در حال حاضر به طور کامل درگیر این پدیده است و گرد و غبار روند افزایشی در کشور دارد. با این حال در طول امشب در مناطق مرکزی و شمالی ایران از میزان آن  کاسته شده اما از بین نمی رود.
به گفته صناعی، دلیل تداوم و روند افزایش گرد و غبار، فعال بودن کانونهای بحران در کشورهای دیگر است و چون تمهیداتی از طرف کشورهای عامل آلودگی انجام نمی شود این روند ادامه دارد. 

مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد