«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

اشعار مختومقلی فراغی در جهت گسترش معارف اسلام بود

گنبدکاووس - استاد یکی از دانشگاههای تهران گفت: اشعار مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن ایران درجهت گسترش و نشر حکمت و معارف اسلام بوده است...

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر " حسین محمدزاده صدیق " روز سه شنبه در یادواره 277 مین سالروز تولد شاعر ترکمن ایران در گنبدکاووس افزود: مختومقلی فراغی آرمانگرایی که تلاش کرد با اشعارش حکمت قران را در جامعه گسترش بدهد.
وی افزود: اشعار این شاعر بزرگ ترکمن بیشتر برگرفته از قران ، احادیث و سیره نبوی که به زبان عامیانه سروده شده و همواره در اشعارش مردم را به دوستی ، وحدت و یکتا پرستی دعوت می کند.
این استاد دانشگاه، نوآوری و دگرگونی را از ویژگی های این شاعر دانست و گفت: مختومقلی فراغی در ادبیات ترکمن صاحب سبک بوده است و شاعران دیگری بعد از وی از سکبش پیروی می کنند.
محمدزاده صدیق افزود: وی، از شاعران پیشین خود شناخت کافی داشته بدون انکه دنباله رو انان باشد.
وی با اشاره به سابقه تاریخی ادبیات ترکمن گفت: ادبیات ترکمن در بخش نظم و نثر پیشینه سه هزار ساله دارد و وجود این زمینه سبب شده تا فراغی در عصر خودش ظهور و بروز کند.
مختومقلی فراغی در سال 112 ش در روستای حاجی قوشان از توابع شهرستان گنبدکاووس در خانواده اهل قلم چشم به جهان کشود و در سال 1163 شمسی در روستای آق توقای از توابع شهرستان مراوه تپه درکنار رودخانه اترک چشم از جهان فرو بست.
در این آیین علاوه بر قرائت چند مقاله ، اشعار به زبان ترکمنی ، چند گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد