«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

افزایش مصرف مخدرهای صنعتی ارزان

یک کارشناس مواد مخدر با بیان اینکه مصرف آسان، دسترسی راحت و ارزان مواد مخدر صنعتی موجب گرایش بیشتر به مصرف این مواد شده گفت: مصرف کنندگان مواد مخدر سنتی به دلیل وابستگی بیش از حد، حالت کندکنندگی این مواد روی به مصرف مواد مخدر صنعتی آورده اند....

فرهاد طارمیان در گفتگو با مهر با اشاره به تفکیک نادرست مواد مخدر سنتی و صنعتی افزود: ریشه مواد مخدر سنتی گیاهانی مانند خشخاش و شاه دانه است ولی مواد مخدر صنعتی موادی هستند که از فرمول های شیمیایی ساخته می شوند.

وی افزود: سه ماده مخدر قرص های اکس ، شیشه و «ال اس دی» در تقسیم بندی مواد مخدر صنعتی قرار می گیرد اما به اشتباه ماده مخدر کراک که ریشه گیاهی تریاک دارد در سال های اخیر جزو این دسته از مواد مخدر قرار گرفته است.

طارمیان تصریح کرد: شیشه و قرص های اکس سردمداران مواد مخدر صنعتی هستند و ماده مخدر «ال اس دی» به دلیل کمیاب بودن از رده مواد مخدر صنعتی خارج شده و کراک جایگزین آن شده است.

این کارشناس مواد مخدر گفت: بیشتر قرص های اکس دارای نقش هایی برجسته از جمله برگ ، X ، لنگر و... هستند اما یکی از مهمترین راه های تشخیص این قرص ها توجه به زمان ، مکان و دریافت آنها توسط افراد مشکوک و ناشناس است.

طارمیان تصریح کرد: قرص های اکس بیشتر در مهمانی های شبانه مورد استفاده قرار می گیرد. بر همین اساس عوارض آن با  تحرک بیشتر تشدید شده و با افزایش تمایلات جنسی و عدم احساس تشنگی موجب «سکته قلبی» فرد می شود.  

وی با اشاره به دلایل متعدد گرایش مصرف کنندگان مواد مخدر به مواد صنعتی گفت: مصرف کنندگان مواد مخدر سنتی به علت وابستگی بیش از حد، حالت کند کنندگی و قدیمی بودن مواد مخدر سنتی روی به مصرف مواد مخدر صنعتی آورده اند.

طارمیان اضافه کرد: مواد مخدر صنعتی به دلیل ایجاد تحرک ، هیجان ، بی خیالی ، احساس شفافیت فکری ، پرحرفی ، توهم داشتن حافظه قوی و مهمتر از همه ایجاد احساس نشاط برای مصرف کنندگان مواد مخدر تازگی داشته که این موضوع یکی از دلایل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر است.

قیمت ارزان و دسترسی ساده 

وی عنوان کرد: سادگی مصرف مواد صنعتی ، در دسترس بودن و ارزانقیمت بودن این مواد مخدر نیز موجب شده تا افراد بیشتری به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی سوق پیدا کنند.

این کارشناس مواد مخدر باورهای نادرست افراد را یکی دیگر از مهمترین دلایل گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی دانست و گفت: بخشی از مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی را زنان تشکیل می دهند و دلیل گرایش آنها به مصرف مواد مخدر نیز باورهای نادرست است به طوری که برخی از آنان تصور می کنند استعمال این مواد به لاغر شدنشان کمک می کند.

به گفته طارمیان ، برخی دیگر از مصرف کنندگان این مواد نیز براین باورند که مصرف این مواد اعتیاد آور نیست در حالی که مواد مخدر صنعتی بیش از سایر مواد مخدر اعتیاد آور هستند.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی را رانندگان تشکیل می دهند. آنها نیز به این دلیل که تصور می کنند این مواد انرژی زا هستند به دلیل حالت سر خوشی ناشی از مصرف این مواد مخدر صنعتی رو به این مواد آورده اند تا  بتوانند در شیفتهای متوالی کار کرده و از این طریق درآمدی بیشتر کسب کنند.

طارمیان در مورد عوارض زیانبار ماده مخدر شیشه گفت: مصرف این ماده مخدر موجب بالا رفتن توانایی حرکت ، احساس خستگی ناپذیری ، کم اشتهایی ، ضعف عضلانی ، افزایش فشار و دمای خون ، پرخاشگری ، اختلال در قضاوت و نهایتا موجب سوء ظن نسبت به افراد می شود که این امر می تواند در ارتکاب جرائم نقش بسزایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در دفعات ابتدایی مصرف مواد مخدر صنعتی فرد احساس سرخوشی می کند اما در دفعات بعدی به سرعت عوارض مصرف این مواد بیشتر می شود که برخی از آنها جبران ناپذیرند.    

منبع: جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد