«اولکر گنبدقابوس»
«اولکر گنبدقابوس»

«اولکر گنبدقابوس»

نگاهی به کارنامه ادبی هادی خرمالی /به قلم دکتر اراز محمد سارلی

آقای خرمالی نویسنده مشهور گنبد کاووس، با انتشار بیش از شش عنوان کتاب رکود دار عرضه «رمان تاریخی» می باشد. اولین کتابهای او بنا به شرایط زمان و مکان از تم دفاع مقدس 8 ساله جمهوری اسلامی ایران بر علیه رژیم بعثی متأثر بوده است.کتابهای «چشمانم زنده است»«عشق را بیرون می کنند» چنین فضایی را ترسیم می کنند. بتدریج نوشته های آقای خرمالی از وقایع تاریخی الهام زیادتری گرفته است...

 یکی از این وقایع نقش تأثیرگذار یک شخصیت روحانی به نام «عبدالقادر آخوند داغستانی» است.
او که از سوابق مبارزاتی شیخ شامل در مبارزه با روسها الهام گرفته است ، وارد ایران می شود و بر علیه کشف حجاب و نظام ظالمانه رضاخانی دست به مبارزه مردمی می زند. ترسیم این وقایع در کتاب «مهاجران داغستان» اولین بار به قلم توانای هادی خرمالی صورت گرفته است.
کتاب «الیمه» از مهمترین رمانهای خرمالی است که به خواننده کمک می کند تا تصویر درستی از مبارزات مسلمان ترکستان در برابر اشغالگر روسیه در اوایل استقرار بلوشیک ارائه نماید. مبارزات جنید خان در ازبکستان و ترکمنستان که نهایتا منجر به حضور او در ایران و افغانستان می شود با پرداخت دقیق تر رمان، دیالوگ های سنجیده و توالی حوادث، اهمیت این اثر را دو چندان می کند.
خرمالی توانسته است یک نقطه تاریک را رمز گشایی کند،«بازماندگان» صفحه جدیدی از قیام دهلی بابا را برای اولین بار در برابر خواننده می گشاید تا بخشی از تاریخ یک کشورهای اسلامی را در قالب رمان زیبا و خواندنی بگشاید. جای تعجب نیست وقتی که آثار ارزشمند آقای هادی خرمالی به امضای رئیس جمهوری اسلامی ایران بها داده می شود و رتبه های قابل توجه کشوری کسب می نماید و نویسنده برتر سال 1381 از طرف مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی مختومقلی معرفی می گردد، نشان از گوهر ناب توان قلمی ایشان است که این همه استعداد را بالفعل در آورده است.به امید توفیقات روز ازون این نویسنده توانا.

هادی خرمالی نویسنده پرتلاش منطقه و عضو انجمن شعر و ادب ترکمنی «میراث» گنبد کار نویسندگی خود را با چاپ داستان بلند «چشمانم زنده است» در سال 1369 آغاز کرد و سپس آثاری چون «عشق را بیرون می کنند»، «در آرزوی ازدواج»، «الیمه و غمهای جدایی»، «بازماندگان» و «مهاجران داغستان» را منتشر کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد